tisdag 20 juli 2010

Dolken från Tunis

Dolken från tunis (The Murder of Roger Ackroyd) skriven av Agatha Christie (1926) är toppen! Ska du läsa en Christie med Poirot så rekommenderar jag denna. Varmt.

Boken berättas av doktorn i byn King's Abbot dit Hercule Poirot har flyttat och ägnar sig åt pumpaodling. (Detta nämns i Badortsmysteriet). Roger Ackroyd hittas mördad. Upptäckten görs av doktorn, som fått ett mystiskt telefonsamtal, och butlern Parker. Som vanligt är antalet inblandade begränsade. Några unga, några äldre, några anställda. Vi har förlovningar, pengabehov, giftermål, giftmord, lögner och svek. Allt. Dessutom är det en snygg lösning.

På bokens baksida står det att boken visar hur man kan ställa en av deckarkomponerandets oskrivna regler ur spel. Kanske var det ett helt nytt grepp 1926  men jag har faktiskt läst minst en deckare till med detta upplägg. Läs så får du se vad som menas.

Denna bok lånade jag på bibliotek och är utgiven av Damm förlag 2009. Jag läste ut den på en kväll och en frukostrast. Min hetsläsning av Hercule Poirot fortsätter.

Inga kommentarer: