söndag 16 september 2012

Kvalitet, pris och krav



Kvalitet och hållbarhet?
I början av januari köpte jag efter en del funderande äntligen en ny axelremsväska/handväska. Jag slog till på en väska från Åhléns som kändes tillräckligt rejäl storleksmässigt och materialet kändes också bra. Den kostade 349 kronor. Jag tyckte då att det var ett rimligt pris.

I augusti ser jag att fodret vid sömmen ovanför dragkedjan till ett litet fack hade lossat. Jag tyckte det såg ut som att det var antingen dålig kvalitet på fodertyget eller för kort sömsmån. Därför reklamerade jag varan i butik.

Det var under protest. Personalen sa att det var på gränsen till slitage för det är ju inte säkert att de kan garantera att fodret håller ett halvår. Jag stirrade tillbaka med förvåning men sa inget. För vad kan jag säga till en expedit när det uppenbarligen är någon annanstans problemet ligger.


  • 1Jag anser att en väska som helhet ska hålla för dagligt bruk i minst två år! En väska är inte bättre än sin svagaste del.
  • 2. Vad är rimligt pris? Är en slit-och-släng-vara uppe i en kostnad runt 300-400:-?
  • 3Hållbar utveckling ja tack. Se till att varor håller!


Hållbarhet är en annan sak som jag funderar över. Väskan jag hade innan den jag nyss reklamerat var också från Åhléns och köpt någon gång efter år 2000 men innan 2002. Den hade inte en enda skavank på yttertyg eller fodertyg. Enda anledningen till att den fick gå i sopen var att fuskmockan blivit smutsig och att jag testat att tvätta den. Det skulle man enligt tvättrådet inte göra men jag hade lyckats förr. Den här gången gick det inte och innanmätet som gav stadga gav upp.

Jag tycker att det låter helt sjukt att personalen ska behöva säga att de inte kan garantera att fodret i en väska inte håller mer än ett halvår. Jag tycker det är helt sjukt att en vara med dålig kvalitet bara accepteras.

Inga kommentarer: