Kvalitet och hållbarhet?
I början av januari köpte jag efter en del funderande
äntligen en ny axelremsväska/handväska. Jag slog till på en väska från Åhléns
som kändes tillräckligt rejäl storleksmässigt och materialet kändes också bra.
Den kostade 349 kronor. Jag tyckte då att det var ett rimligt pris.
I augusti ser jag att fodret vid sömmen ovanför dragkedjan
till ett litet fack hade lossat. Jag tyckte det såg ut som att det var antingen
dålig kvalitet på fodertyget eller för kort sömsmån. Därför reklamerade jag
varan i butik.
Det var under protest. Personalen sa att det var på gränsen
till slitage för det är ju inte säkert att de kan garantera att fodret håller
ett halvår. Jag stirrade tillbaka med förvåning men sa inget. För vad kan jag
säga till en expedit när det uppenbarligen är någon annanstans problemet
ligger.
- 1. Jag anser att en väska som helhet ska hålla för dagligt bruk i minst två år! En väska är inte bättre än sin svagaste del.
- 2. Vad är rimligt pris? Är en slit-och-släng-vara uppe i en kostnad runt 300-400:-?
- 3. Hållbar utveckling ja tack. Se till att varor håller!
Hållbarhet är en annan sak som jag funderar över. Väskan jag
hade innan den jag nyss reklamerat var också från Åhléns och köpt någon gång
efter år 2000 men innan 2002. Den hade inte en enda skavank på yttertyg eller
fodertyg. Enda anledningen till att den fick gå i sopen var att fuskmockan
blivit smutsig och att jag testat att tvätta den. Det skulle man enligt
tvättrådet inte göra men jag hade lyckats förr. Den här gången gick det inte
och innanmätet som gav stadga gav upp.
Jag tycker att det låter helt sjukt att personalen ska
behöva säga att de inte kan garantera att fodret i en väska inte håller mer än
ett halvår. Jag tycker det är helt sjukt att en vara med dålig kvalitet bara
accepteras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar