tisdag 16 november 2010

Förvillande perspektiv

Tilt shift. Första gången jag läste begreppet var hos Underbara Clara när någon där frågade om Clara använde ett sådant objektiv. Och det gör hon. Det är ett objektiv som kostar flera flera tusenlappar. När jag började surfa runt för att se bilder tagna med det objektivet upptäckte jag en helt ny värld. Vår värld som för lilleputtar.

en webbsida läser jag att tilt shift-objektivet inte enbart är tänkt att användas till att förvränga perspektivet utan att även rätta till perspektiv. Fotograferar man ett stort hus med normalobjektiv ser det ju ut som att huset blir smalare högre upp. Men så kan man använda det för att få vår stora värld att se ut som små miniatyrlandskap.

På denna bild har jag försökt få en liknande effekt utan att ha ett svindyrt objektiv.Vill du också prova finns det minst två sätt. Använd denna funktion på Tiltshiftmaker eller om du har Photo shop Sannas photoshoprecept. Så kan du också göra ditt hem som ett dockskåp så som Clara eller Jag blommar som för övrigt är en färgrik kreatör.

Här är det en fotograf som beskriver snabbt och enkelt hur objektivet låter dig bestämma exakt vilka delar i bilden som ligger i fokus. Kolla

Har du redan googlat eller tänker du göra det nu så kommer du att få se massor av fantastiska bilder. Så som en jätte eller kanske Gud ser oss människor på jorden. På youtube finns en del filmer också. Kolla här till exempel.

Så nu har jag visat mitt fejkförsök och tagit fram massa underbara länkar! Visa din bild nu med sån här effekt! Jag utmanar dig!

Inga kommentarer: