fredag 18 juni 2010

Klädfix och trix

Jag fyndade en skjortklänning på Kupan för en tid sedan. Den är gjord i 100% bomull, känns stabil och är gjord i Sverige. Efter att ha tvättat den ren och fin, men bland annat den flitigt rekommenderade galltvålen, och bytt knappar var det bara ett problem kvar.

Skjortklänningen rakt bakifrån. Ser ni sömmen? Foto: HD

Skortklänningen har en söm mitt bak för att den inte ska vara helt oformlig. Ja egentligen är det förmodligen en arbetsrock/städrock av något slag då det på originalknapparna stod Hyssna. I ovankanten av sömmen var det slitet och längre ner var det också små slitningar. Som att sömmen varit mycket längre förut.

Jag ville fixa till detta, mormor och mamma säger jämt att man inte ska gå med trasiga kläder. Jag letade i symaskinshandboken och använde följande tips till följande slitningar.


Ovankanten av sömmen. Foto: Anna R

Jag sprättade upp hela sömmen, ca 10 cm, och strök ut tyget.  När jag mätt och funderat kom jag fram till att jag på den vänstra slitningen skulle använda "quick-stopp" utan något extra tyg. Jag sydde över slitningen för att den inte ska kunna fastna i något och bli värre. Det blev rätt bra. Slitningen var så liten att det räckte med en söm fram och en tillbaka. Sedan sydde jag en ny söm som dolde båda dessa slitningar. Jag får rum ändå och det finns rörelsemån. Med ett skärp i midjan tror jag att det blir finnemang.


Den vänstra är som en liten reva. Foto: Anna R

Den vänstra slitningen är som en lite reva. Jag ville testa metoden för att laga revor enligt min symaskinsbok. Då lägger man fodertyg på baksidan och syr med "quick-stopp" på rätan. Sen klipper man rent fodret på baksidan. Denna metod blev inte optimal på detta rätt smårutiga tyg. Grön tråd på orange syns ju ändock. Jag ska prova på något annat tyg någon gång. Om du provar detta på ett enfärgat tyg så får du jättegärna visa och berätta hur du tyckte det blev. Fördelen med att laga med en bit fodertyg och tråd är att det blir en mjuk och följsam lagning till skillnad mot om man stryker på en bit vlieseline på baksidan.

Psst, välj tråd med färg nära den färg på tyget du syr i. Grön tråd på detta plagg blir lite bättre än vit tråd som du ser på mittenbilden. Har du nåt kompletterande tips till mig gällande denna lagning och klädfix och trix?

Fortsättning lär följa...kanske blir lagningshögen äntligen avbetad??

Vill du laga ett slitet tyg på till exempel en handduk, duk eller örngott? Läs inlägget Laga slitna tyger

3 kommentarer:

Madeleine Berglund sa...

Hej!
ÅÅ vad duktig du är på att sy. Brukar du sy kläder och sånt också?? Jag är sugen på att sy något enkelt i klädväg, om det finns vill säga, hihi. =)

Kram Madeleine

Anna Eleonor sa...

Jag syr bara enkla saker. Fast jag har sytt en blus från ett 50-tals mönster som jag dessutom var tvungen att minska mönstret på. Det var svårt, men jag fixade det till slut. Jag är envis som en gris, ibland.

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

vad duktig du är! själv skulle jag behöva gå en sykurs!