lördag 19 juni 2010

Poirots små grå celler

Poirots små grå celler av Agatha Christie (1925) innehåller 11 noveller.
* Mysteriet med "Västerns stjärna"
* Tragedin på Marsdon Manor
* Äventyret med den billiga våningen
* Mysteriet i Jaktvillan
* Den stora obligationsstölden
* Äventyret med den egyptiska graven
* Juvelstölden på Grand Metropolitan
* Den kidnappade premiärministern
* Mister Davenheim försvinner
* Äventyret med den italienska adelsmannen
* Testamentet som inte fanns

I några av dessa noveller nämns att Poirot har gröna ögon. Hans utryckfulla grimaser nämns och att det i öknen är så varmt att hans mustascher slokar. Kanske kan man läsa dessa noveller för att lära sig hur Christie bygger upp sina mysterier? Det är ofta den enklaste lösningen som gäller. Att Hastings som är berättaren får lägga ut falska spår är som det är... En del av novellerna känner jag igen från serien med David Suchet.

Äventyret med den egyptiska graven - Säsong 5 avsnitt 1 The Adventure of the Egyptian Tomb
Äventyret med den italienska adelsmannen - Säsong 5 avsnitt 5 The Adventure of the Italian Nobleman
Juvelstölden på Grand Metropolitan - Säsong 5 avsnitt 8 Jewel Robbery at the Grand Metropolitan

Men en del verkar jag inte ha sett, så kanske kan jag önska mig tidiga säsonger av Poirot i födelsedagspresent? :D

Här läste jag om avsnitten. Tv.com

3 kommentarer:

Madeleine Berglund sa...

Jaså du är duktig på virkning du, vad kul. Tänk vad trist när inte lärare stimulerar. Lektionerna borde verkligen vara längre.

Kram Madeleine

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

jag har bara läst tio små negerpojkar av Agatha Christie och den var så bra.

Linnéa sa...

Jag praktiserar på Nostalgicum i Göteborg och ska kika runt lite bland olika bloggar & övriga sidor på nätet... om det finns intresserade människor :).
Det är verkligen ett häftigt ställe :D
//Linnéa