måndag 5 juli 2010

Hercule Poirots jul

Hercule Poirots jul av Agatha Christie (1938) börjar på ett tåg där en ung man, Stephen, står och tänker på någon plan han burit på i flera år. Med på tåget är också en ung kvinna, Pilar, som sedan visar sig dyka upp på Gorston Hall precis som Stephen.

Denna bok köpte jag begagnad precis efter att jag läst ut Tragedi i tre akter och döm om min förvåning när jag läser att överste Johnsson sitter och pratar med Poirot om just det fallet. Nå väl, Poirot finns på orten och kan rycka in för att hjälpa till med det mystiska mordet. Den gamle Simeon Lee hittas mördad inne på sitt låsta rum!

Den här mordgåtan var riktigt klurig! Det enda jag lyckades nosa upp var en tanke från Tressilian men jag lyckades inte utveckla den och få den färdig innan Poirot förklarade hur det låg till. En väldigt bra bok att läsa om du vill ha gammal spänning och en mordgåta "med massor av blod" som Agatha Christie berättar om i sin hälsning till James på bokens försättsblad.

Har du läst denna? Vad tyckte du? Lyckades du lösa gåtan innan Poirot presenterade lösningen?

2 kommentarer:

Heléne sa...

Den här boken hittade jag i mina kompisars bokhylla i deras sommarstuga förra årets midsommar, då det regnade hela tiden! Jag började genast läsa den, och det var mysigt att läsa om jul och snö när det var midsommar.

Tror inte jag lyckades lösa mordet innan Poirot, men misstankarna låg på några få personer, och jag har för mig det var en av dem.

Anna Eleonor sa...

Hej Heléne! Kontraster är fint. :) Och så är det kul med deckare där man en sportsmössa att gissa vem mördaren är.