onsdag 12 januari 2011

Klänningsprojekt 1 2011

Jag tänkte dela med mig av mitt klänningsprojekt 1 2011. Detta projekt har ett antal syften.
  • 1. Lära känna Burdas storlekar
  • 2. Använda ett tyg jag haft liggande i skåpet.
  • 3. Förhoppningsvis lära mig att sy en klänning.

Idag har jag ritat av mönsterdelarna jag behöver. Jag har ett problem när det kommer till klänningar och det är att överkroppen är i en storlek medan stussen är två storlekar större. Rådet i Burdas tidning är att man ska utgå från storleken på överdelen när man gör klänningar. Jag vet inte... Så nu valde jag storleken mitt emellan. Om/när jag fått ihop alla tygbitar får jag helt enkelt prova in där det behövs och använda sömsmånen för att göra det vidare där det behövs. Jag vill verkligen lära mig hur jag ska göra så att jag kan sy klänningar åt mig själv.

Så detta blir en lära-mig-själv-övning i ert sällskap.

Har du några tips?

7 kommentarer:

jes sa...

Åhhh vad roligt!!! Det ska bli roligt att följa =)!!!! Jag har ju samma problem =) Tror vissa modeller passar vår kroppsform bättre. För ibland kan jag ha den storleken som jag har på överkroppen. Medan jag ibland inte får ner klänningen över rumpan trots att den är bra upptill. Låter lite konstigt tycker jag att använda den storleken man har upptill eftersom man då kanske ej får på klänningen nertill.. Så tror det var bra du valde storleken emellen. Dock är jag verkligen ingen syexpert men ska oxå sy en klänning =) Fick ett rött juligt tyg som jag ska sy en klänning av till nästa jul =) Men blir väl förhoppningsvis en klänning innan det oxå =) Det ska bli superkul att följa din klänning =) Sen är det ju en utmaning att välja en modell där man själv måste anpassa så man kan ha den trots att man kanske ej kunnat köpa en klänning i den modellen annars =) Superroligt =) Kram jes

jes sa...

Vad är burda föresten? Kram jes

Anna Eleonor sa...

Jag funderade på det. Kanske menar de att det är lättare att justera så att det blir större. Klipper man ut överdelen i väldigt mycket för stor kanske det är svårt att få allt att sitta där det sak. Sömmar och linjer för att få till formen runt bysten är kanske svårare.

Burda är en tidning med mönster i. Finns typ i alla affärer med normalt tidningsutbud.

jes sa...

Jo det är sant.. Är ju viktigt att det sitter fint och bra upptill så klänningen ens känns fin över huvudtaget. Men känns som det kan bli mycket tyg slösat om det visar sig att man ej kan ha den för underdelen är för liten.. Men det fixar du =)

Okej.. Roligt me mönstertidning =) Är det många mönster i varje tidning? Kram jes

Anna Eleonor sa...

Ja jag tycker det är massor! Du får titta när du hälsar på.

Madeleine Berglund sa...

Vad spännande att du ska sy en klänning. Det har jag aldrig sytt tidigare så jag har dessvärre inga tips att komma med.

Jag har däremot sytt ett linne och en tröja i textilslöjden i skolan - alltid något.

Jag har dock varit inne på att sy en kappa, verkar komplicerat men spännande. Vi får väl se om jag kanske samlar mod till mig att göra det. Har hittat ett mönster nämligen.

Vilken färg /mönster har din klänning?

Får vi se den på bloggen sedan?
kram Madde

Anna Eleonor sa...

Jag är övertygad om att du fixar att sy en kappa. Noggrannhet och tålamod är viktigt och det verkar du ha.

Det är ett aprikosfärgat tyg med små vita blommor på och ärmarna blir nog gröna. Modellen är en typ av skjortklänning med lite utställd kjoldel. Ja jag kommer nog att visa den när den blir klar.