lördag 23 juli 2011

Det där med perspektiv - lätt utökad version


Med vanligt perspektiv på fönsterbänken

En tanke slog mig häromsistens. Att det här med att byta perspektiv är ju något som man ofta uppmuntras att göra. Det är bra för att kunna försöka se på en sak eller ett problem ur en annan persons synvinkel. Men även för att få en ny syn på sin egen tillvaro. Så, är vi bra på det? Är jag bra på det? Och hur i hela friden gör man? Ett sätt som jag brukar använda är att be någon annan säga hur denna skulle göra om den var jag. Jag kan ju tänka så själv också… Jag kommer att tänka på detta eftersom det kan vara så att jag fastnar i ett dåligt perspektiv där jag inte ser de fina möjligheter som finns. Hur ser jag med nya perspektiv?

Innan jag blir klok på detta så tänkte jag i alla fall prova att byta perspektiv när jag fotograferar. Nu vill jag öva på vyer över natur, bilder på hus och byggnader, framhäva det skitiga och fula, byta vinkel från den uppenbara till den mer oväntade. Byta perspektiv… Det kanske får mig att se något nytt och vackert där jag inte trodde det fanns. Som när jag hukade mig under blommorna på fönsterbänken.
Med ett nytt perspektiv på blommorna

2 kommentarer:

Gunnar Deckare sa...

Intressant att se hur bilden förbättrades när du ändrade kameravinkeln!

Anna Eleonor sa...

Ja visst!