fredag 7 oktober 2011

Smokin' Seventeen av Janet Evanovich

Smokin' Seventeen av Janet Evanovich är den senaste boken om prisjägaren Stephanie Plum. Har du läst någon av de andra böckerna känner du igen dig. Det är Stephanie, Lula, Connie, Vinnie och en mängd personer som begått brott som ska fångas in. Jag har inte läst varenda bok innan denna så för mig var det en nyhet att deras kontor brunnit ner. Däremot var det ingen chock att Stephanie fortfarande inte kunnat bestämma sig för vilket förhållande hon och Morelli har. Denna bok har ett lite lugnare tempo än de jag läst förut. Stephanies bil är med väldigt länge och hon blir inte utsatt för våld och beskjutningar. Däremot utsätts hon för Morellis mormors onda öga. Stephanie får höra att Morelli inte kommer att gilla henne när hon har fått bölder och luktar surkål. Till råga på allt tycker Morellis mormor att det passar att slänga en förbannelse, vordo, över Stephanie. Vordo gör tydligen drabbad person till ett vandrande kåtslag. Det märks att Morellis mormor inte känner Steph särskilt bra alls för hon drabbas konstant av kåtslag i de tidigare böckerna så fort Morelli eller Ranger dyker upp, och hon agerar rätt ofta utifrån sina känslor. Möjligt att föregående bok var ett undantag men den har ju inte jag läst.

Gamla mormor Morelli tar tillbaka sina förbannelser när hon möter Steph i en kyrka och blir glad över att hon går till kyrkan och ber. Vordon försvinner och lite för mycket. Fast det är ett plus för den här boken. Att huvudpersonen blir lite mer mänsklig som faktiskt påverkas av all den stress hon utsätts för under sina arbetsdagar.

Boken gav mig en del skratt och avslappnande underhållning. Boken slutar med en cliffhanger när Stephanie säger att hon ska åka på semester med någon, men inte med vem. Jag hoppas att hon struntar  i den där Ranger. Han kommer inte bli mer spännande nu.

Inga kommentarer: