söndag 8 januari 2012

Nya tider, nya vanor

Hej hopp!
Nu stundar nya tider. På måndag börjar jag ett nytt jobb. Under vårvintern ska vi flytta. Och så har jag blivit nyfiken på ayurveda och tänkte använda en del tips från den filosofin. Det första testade jag redan i går kväll. Jag gick och la mig 22.05-ish eftersom senast 22.00 är rekommenderat. Då ska man ha hunnit varva ner och i och med att man inte håller sig allert och vaken längre så använder man inte den aktiva pitta-tiden till att titta på film eller städa köksskåp utan till att kroppen får fixa och dona när man sover. Då ska man kunna stiga upp senast sex på morgonen. Jag hade ställt klockan på 05.55 men vaknade tidigare. Jag kände efter...jo jag är nog utvilad...tittade på klockan och konstaterade att hon var 05.36. Jag klev upp och nu är jag uppe. Jag har läst lite, gjort bankärenden, tvättat håret och ätit frukost. Det är söndag morgon.

Resten av dagen blir lite blandat. Skriva matsedel, nota, stapla ved och handla. Laga och äta mat. Sånt.

Vad tänker du om det nya året? Vad ska du göra idag?

P.s. Jag har alltid tänkt att jag måste sova minst åtta timmar och därför har jag hellre somnat om för att få några minuter till av sömn. Men enligt ayurveda så kommer en långsam energi från 6-10 och sover man in i den tiden så blir man trögvaknad. Därför var jag så beslutsamt att gå upp innan 06.00.

Inga kommentarer: