tisdag 18 september 2012

Vad vill vi se på TV?

Tre olika personer och olika ingångar men samma grund. TV och vad som visas på TV. På bara några dagar har det bubblat upp lite intressanta saker på internet.

Jag är trött på det mesta som visas på tv. Det verkar vara samma gamla sörja som visas om och om igen. Antingen det faktiskt är repriser av tidigare säsonger av tv-serier eller nya versioner av program som inte alls känns nya. Orkar inte ens rabbla upp några namn. Ingen nämnd ingen glömd.

Men så läste jag att Lisa Bjärbo hade en idé om ett Babel för unga läsare! Jag skulle kolla! Tänk vad kul att få lästips ur all den litteratur som skrivs för unga läsare. Att få lyssna på författare och andra profiler om deras läsning. Tänk om Zlatan satt i en soffa och pratade om hur hans bok fått unga pojkar att läsa. Eller någon annan beundrad. Eller Pia Hagmar, eller.....

Sen läste jag Cissi Wallins debattinlägg om att svensk tv inte visar upp mångfald och bredd, att kvinnor i svensk tv måste välja roll.
Framför allt: vi tvingas välja. ”Ska du vara seriösa Cissi eller trams-Cissi?”, frågade en tv-producent mig under ett möte. Jag påpekade att om Filip och Fredrik kan bevaka amerikanska presidentvalet en dag och göra dejting-tv i Grums nästa, så klarar nog jag att vara mångfacetterad jag med. Bara det framgår att jag är jag och levererar.
Responsen från producenten var ljummen. Likaså insikten om vad jag just sagt.

Tråkigt. För när jag slår på tvn är det inte mysig trygghet jag känner utan mer en trötthet på att allt känns så himla bekant och urvattnat. Som den tredje koppen te på samma påse. Varken påsen eller drycken känns stark, frisk, spännande eller rolig längre.

Så läser jag att Elaine Eksvärd ska på ett förutsättningslöst möte med ett produktionsbolag. Hon skriver också:
Hjälp vad många produktionsbolag jag träffar som vill ha mig till diverse tv-projekt, men det verkar som kanalerna inte vågar satsa på annat än sina ”säkra kort” – redan välkända ansikten. Problemet är bara att de kan trötta ut befolkningen med samma tv-profiler, de borde våga mer! (http://elaineeksvard.se/blog/2012/09/18/man-borde-vaga-satsa-pa-nya-tv-profiler/)
 Så när får vi se lite nytt på tv? Nåt som lockar till tv-tittning.

Vad skulle du vilja se för tv-program? Just nu är det helt tomt i mitt huvud på idéer. Jag vet vad jag inte vill se men kommer inte på alternativen.

2 kommentarer:

michis sa...

Jag vill se resten av Sarah Connor Chronicles som aldrig spelades in! Jag vill se mer Science Fiction som är jämlik, typ som en del Star Trek + Babylon 5 (det lilla jag sett). Jag vill se spännande rymddokumentärer och dokumentärer om religioner.. Jag vill se DrPhil fast utan knarkfall och "news" avsnitten.

Gunnar sa...

Jag vill se fler dokumentärer. SVT brukar kunna visa sådana men det kan aldrig bli för många