fredag 16 juli 2010

Badortsmysteriet

Badortsmysteriet (Peril at End House) av Agatha Christie (1932) är enligt den bok jag lånade en titel som enligt förordet inte tidigare publicerats i sin helhet på svenska, detta skrevs 2002, och så berättar förordsförfattaren Per Olaisen om vilka olika utgåvor som getts ut i Sverige sedan 1933. Förkortade versioner eller i bokklubbar, tydligen inte så lättillgänglig i bokhandeln.

Denna bok läste jag i ett huj! Helt galet snabbt nästan! Tempot var rätt högt, men inte "springig", en del ledtrådar fanns inbakade och så var det lite lurt. Synd bara att förordet och baksidestexten i princip skriver en på näsan vad man ska spana efter. Så om du hittar denna bok: Badortsmysteriet från 2002 utgiven i serien Bonniers kriminalklassiker, skippa att läsa förord och baksidestext tills du tagit historien. Nu vet jag ju inte om jag hade tagit skurken ändå. Grrrrr.

Men en sidvändare var det. Dessutom fick man veta att Hastings var tillbaka i London efter att ha varit i Argentina och byggt ett lyckosamt företag av sin ranch tillsammans med sin fru Bella. Så då gifte han sig alltså med Dulcie/Cinderella/Bella han träffade i boken Vem var den skyldige? Men vad hände med henne sen? Nån som vet?

Vad handlar mysteriet om då? Jo, en ung kvinna har utsatts för mordförsök, Poirot vill hjälpa henne, en kusin till den unga kvinnan blir mördad och var tog testamentet vägen???

P.s jag har nu lärt mig: peril = fara.
P.p.s i början av boken får vi veta att Hastings missade Mysteriet på Blå tåget, samt något mer mysterium som inte nämns med titel.

Vad tycker du om denna deckare?

Inga kommentarer: