söndag 11 juli 2010

Korten på bordet

Korten på bordet av Agatha Christie (1936) är en bok jag köpte spontant på Myrorna för en femma. Jag läste den således för ett antal år sedan, jag kan ha nämnt det i förbifarten tidigare (på bloggenomkittydrew) och jag tror jag kommenterade den i något annat sammanhang på någon annan blogg. Jag tycker mig nämligen minnas att strax efter att jag läst boken visades ett tv-avsnitt baserat på denna bok.

Nåväl, detta blir alltså en minnesanteckning, ingen bokrecension. På baksidestexten berättas att mr. Shaitana samlar på antikviteter - och mördare. Han bjuder in åtta personer varav fyra har begått mord. Ingen har dock blivit ertappad och fälld för detta brott. Under kvällen mördas mr. Shaitana och Poirot som var en av gästerna får lösa mysteriet.

Jag lyfter fram ett citat om Poirot och mustascher i alla fall...
"...tillät sig Poirot att noga granska hårbeklädnaden på mr. Shaitanas överläpp.
En fin mustasch - en mycket fin mustasch - den enda mustaschen i London som kunde tävla med Hercule Poirots egen.
 – Men den är inte så yvig, mumlade han för sig själv. Nej den är avgjort underlägsen i alla avseenden. Tout de même så fångar den blicken."
Kanske läser jag om denna bok någon gång, jag har den ju i min bokhylla. Om jag inte får ett ryck och rensar ut den...hahahaha.

Inga kommentarer: