lördag 26 mars 2011

Vårt härliga svenska språk!

Visst har du sagt ordet smärre någon gång? I en mening som denna: "Det behövs bara några smärre ändringar."

Smärre är en komparerad version av ett annat ord! Jag vet helt galet fascinerande! Vet du vilket ord? Håll i dig...... Små! Och det har tydligen funnits ett superlativ också! Smärst! Små, smärre, smärst! Älska!

Och har du koll på de olika verbformerna när det gäller "att minnas"? Det hade inte jag men en snabb sökning på SAOB på webben så hittade jag dessa. Att minnas,  minns, (äv. minnes,) mindes, mints.

Och varför säger vi "lägga på lådan" när vi menar att stoppa ett brev i postlådan? På?

Dagens ordlista slut!

Ha det så gott!

4 kommentarer:

Maria sa...

Sådant där är jag också fascinerad av. Går att fördjupa sig i ord mycket, det är kul!

Karin sa...

Smärst! Vilket bra ord, det ska jag försöka införliva i min vokabulär.

Skye sa...

Haha, ja, jag minns när jag och syrran diskuterade det där. Likadant få-färre-färst. Sedan tyckte vi att man kunde göra samma sak med blå (blärre, blärst.) Älskar svenska, och särskilt hemgjord sådan :D

För övrigt var det väl Povel Ramel som sa ”Som en studsig sockerboll av glada visor spunnen, så vill jag man skall minnas mig, just så vill jag bli munnen."

Anna Eleonor sa...

Blå blärre blärst! Vilken rolig idé!