onsdag 28 mars 2012

Bildredigering - rotera och ändra storlek

Ibland hamnar bilder på fel håll. Oftast är det, av för mig okänd anledning, när man knäpper ett kort på högkant. När jag laddar in bilderna på datorn så öppnar jag dem med något program. Windows picture manager, Windows fotovisare, Paint eller annat program. Kan du kolla på bilder i din dator finns det ett program. I de två förra finns en liten rad med verktyg längst ner. Bland annat roterapilar. I Paint väljer du rotera som i alla fall på min arbetsdator ligger synligt i övre raden. Spara bilden när du roterat. Nu ska det vara klart.

Ändra storlek...nej det sparar jag. Orken tog slut.

Har du några frågor?

10 kommentarer:

Anonym sa...

I nya kameror sitter en accelerometer som håller koll på hur man vrider kameran. Den informationen sparas i exif taggen, som är bildens metadata. Bildens orientering är alltså oförändrad och det är inte kamerans ccd som vrids heller.

Fotar man t.ex. rakt ner eller rakt upp kan det vara svårt för kamerans accelerometer att avgöra orienteringen. Jämför med en smartphone som man kan vrida till högkant. Exakt samma grej.

Gunnar sa...

Jag brukar oftast rotera bilderna direkt efter det att jag har fört över dom till pc:n. Jag tar sällan på högkant men hustrun älskar det av någon anledning.

Anna Eleonor sa...

Anonym: jag begriper inte vad du vill tala om för mig. Kan du förklara på vanlig svenska vad som händer med bilden och hur det påverkar huruvida den ser rättvänd ut eller ej när den laddas in i dator?

Gunnar: Intressant att ni tar helt olika bilder - liggande eller stående.

Anonym sa...

Flame war :)

Det jag menar är att det kan bero på hur man håller kameran. Funktionen som känner av hur kameran är vriden när kortet tas kallas accelerometer och det är den som avgör hur bilden är vriden när kortet visas i datorn.

Anna Eleonor sa...

Var tvungen att slå upp det där engelska uttrycket. Och nej jag var inte förolämpande. Det var ju jag som inte förstod teknikspråket. Och det måste jag väl tala om? Förstår lite mer nu. Men tycker att den där accelerometer i såfall borde fixa så att bilden faktiskt visas på högkant i datorn och inte felaktigt liggande. Men vår kamera kanske inte har den. Skit samma. Jag måste rotera högkantsbilderna och det finns säkert fler som gör så.

Anonym sa...

»jag begriper inte vad du vill tala om för mig» tycker jag kan uppfattas som en aggresiv mening. Men det är väl ytterst subjektivt.

Enklare och gamla kameror har ingen accelerometer, där får man rotera alla bilder själv i efterhand.

En accelerometer är en liten metallkula som ligger i en liten kub. När man rör kameran förflyttas kulan och krockar med en av kubens innerväggar. Beroende på vilken av väggarna som träffats kan elektroniken i kameran avgöra hur du håller kameran och därmed bedömma vad som är upp och vad som är ner. Upplever du att det bara är vissa bilder som visas korrekt i datorn kan det vara så att accelerometern i din kamera är trasig.

Anonym sa...

EXIF-tagg kallas det där informationen om bilden lagras, bildens metadata. (Metadata betyder information om informationen). Ett exempel på sådan information kan vara just kamerans orientering när bilden togs. Den berättar alltså vad som är upp och vad som är ner i bilden.

Det kan vara så att ditt bildhanteringsprogram inte har stöd för EXIF-taggar, i såfall struntar programmet i metadatan och bilden blir felvänd.

Anonym sa...

I själv verket är inte bilden felvänd utan helt rätt, eftersom det faktiskt var så du höll kameran när ljuset träffade CCD'n. Vad är då en CCD?

CCD står för Charge Coupled Device och är som en dataskärm, fast tvärtom. Istället för att skicka ut ljus så fångar den upp ljus.

2009 gick nobelpriset i fysik till framtagandet av CCD-sensorn.

Anna Eleonor sa...

Anonym: nu förklarade du så att jag förstod. Tack för att du tog dig tid.

Anna Eleonor sa...

P.s till anonym: jag trodde du kände mig, jag är inte aggressiv, i alla fall inte med mening och allra minst på bloggen. :)