tisdag 24 juli 2012

Klassisk fisksoppa - utan fisk

En enkel soppa med lyxig smak.

Klassisk fisksoppa (fast vegetarisk) 4 portioner
Du behöver:
1 finstrimlad purjolök
2 skivade vitlöksklyftor
1 kuvert saffran (1/2 gram)
1/2 tsk fänkålsfrön
3 msk vetemjöl
1,2 liter vatten + 2 fiskbuljongtärningar
3 färska, flådda tomater och hackade
1 1/2 dl vispgrädde
400-500 gram fiskfilé (gärna gös, eller annan fast fisk som abborre) eller 400 gram kokta kikärtor
persilja, citron, musslor eller räkor

Gör så här:
Fräs löken och vitlöken i lite smör, margarin eller olja i en stor kastrull (den som inte tycker om vitlök hoppar över den).

Lägg i saffran och fänkål, strö över mjölet och rör om. Späd med vatten, lägg i buljongtärningarna och koka i 8-10 minuter.

Häll i grädden. Lägg också i de fint hackade tomaterna. Koka upp på nytt.

Dela fiskfiléerna i mindre bitar, koka dem i soppan ca 5 minuter (om det är gös - annan fisk till exempel spätta behöver bara 2-3 minuter). Lägg eventuellt i musslor eller skalade räkor och smaka av soppan med pressad citron. Eller, häll i kikärtorna och låt koka upp så de blivit varma.

Servera med saffrans- och sambal oelek-aioli. Spetsa till soppan med 1/2-1 tsk sambal badjak.

*
Denna soppa gjorde jag fast med saknad av vissa ingredienser. När jag börjat laga upptäckte jag att vi inte alls hade fänkålsfrön hemma. De hade nog lyft soppan! Så ha med det för din skull. :) Vitlöken hade blivit dålig så inte heller det följde med i soppan. Vi tycker om vitlök så det ska med nästa gång. Jag tål inte stark mat så vi ställde sambal oelek på bordet för sambon att ta i sin tallrik. Kikärtor passade alldeles utmärkt i denna soppa! Dessutom kan man inte misslyckas med kikärtor. Fisk kan lätt bli för välkokt tycker jag. Jag garnerade med klippt persilja från vår kruka vid trappen och droppade i citronsaft.

Jag serverade med rostade brödskivor av 3x6 rågbrödet.

*
Källa för receptet är: Anna Bergenström, 1991 (rev. 1997) Nya Annas mat, Alberts Bonniers förlag, s.132.




♣= ekologiskt vid tillagningstillfället

Inga kommentarer: