tisdag 14 augusti 2012

Hemgjorda skumtoppar!

Jag satt och bläddrade i Hemmets journal hemma hos mamma och hittade ett recept på skumtoppar. Jag rev ur och sparade och gjorde dem som en belöning för mig själv för en tid sedan.

Skumtoppar (Gräddbullar på originalreceptet)
Ca 70 stycken
Du behöver:
Botten:
35 smörgåsrån
Fyllning:
9 gelatinblad (eller gelatinpulver)
4 1/2 dl strösocker
1 dl florsocker
1/2 tsk vanilj (eller 1 tsk vaniljsocker)
1 äggvita
1 1/2 dl vatten
1 dl vatten
Glasyr:
400 gram mörk choklad
1-2 msk rapsolja

Gör så här:
Botten: tryck ut 2 rundlar ur varje smörgåsrån. (Det går bra att använda runt pepparkaksmått.)

Fyllning: Blötlägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i 5 minuter. (Eller följ instruktionerna på förpackningen med gelatinpulver.) Blanda socker, florsocker, vanilj, äggvita och 1 1/2 dl vatten i en stor skål. Ta upp gelatinbladen och smält dem på svag värme i en kastrull med 1 dl vatten. Var noga så att de är ordentligt smälta. (Använder du gelatinpulver följer du instruktionen på förpackningen.) Häll försiktigt ner gelatinet i smeten under vispning. Vispa med elvisp i 30 minuter till en pösig och fast smet.

Häll smeten i en spritspåse och spritsa ut på bottnarna, ända till kanten. Ställ i kylen eller frysen för att stelna.

Glasyr: Smält chokladen över vattenbad. Rör i olja och doppa skumtopparna i chokladen. Förvara i kylen eller frysen.

Tips! Blanda kokos och kakao och strö över topparna i stället för att doppa dem i smält choklad.

Jag gjorde detta med gelatinpulver och tack vare att jag hade sällskap i köket kunde en del av topparna strösslas med lakritsströssel (smarrigt tycker jag!), hjärtströssel och guldpärlor. Min tanke var att räkna ut priset på dessa men det har jag inte gjort ännu. Återkommer i den frågan.

3 kommentarer:

Ha en fin dag! Kram Jessie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
jes sa...

Åhh vad de ser goda ut :) Kram jes

Gunnar sa...

Det där ser gott ut!