tisdag 7 augusti 2012

Rosensaft

Rosensaft. Jag lockades av tanken på att fånga den somriga och söta doften av rosor och letade efter recept på saft. Det första jag hittade var ingen hit. Smaken av rosor blev alldeles för tunn. Sedan dök det upp ett recept på Hildas hem som jag nu delar med mig av här. Plocka kronbladen av doftande rosor. Jag plockade från vresrosorna här på gården.

Rosensaft
Du behöver:
2 l rosenblad, lätt packade
2 l vatten
1,2 kg strösocker
2 msk citronsyra

Gör så här:
1. Häll rosenbladen i en gryta - dock inte av aluminium - och häll på vattnet. Koka 5 min under lock.
2. Tillsätt socker och citronsyra. Koka upp, rör om väl och dra kastrullen av plattan. Låt svalna och sila saften. Häll upp i rena flaskor.
3. Späd med vatten till lagom söt saft och servera väl kyld, gärna med isbitar.








Källa: rosensaft

3 kommentarer:

Gunnar sa...

Rosenmarmelad har jag testat men inte detta. Låter spännande.

jes sa...

Mmm ser gott ut :) Blev törstig av bilden :) Kram

Anna Eleonor sa...

Vi köpte rosenmarmelad en gång när vi var på utflykt till Vinön. Det var en god marmelad.

Jes, vad skoj att bilden kan göra någon törstig. Då är jag nöjd med bilden. Den gjordes på uppdrag. ;)