måndag 12 juli 2010

Fotografera

Jag vill utveckla min fotografering. Det består av flera delar. Öva upp bildseendet och leta motiv, vinklar, ljussättning och skuggning. Dessutom måste jag lära mig att hantera vår digitala systemkamera manuellt så jag får de fotografiska effekter jag vill ha. Skärpan ska ligga där jag bestämmer och inte där kameran automatiska fokus anser den hör hemma. Skärpedjupet vill jag också kunna styra. Slutartiden också så klart.


Regelbrott ett?: använd ej blixt inomhus när det är mörkt ute (se Madeleines tips)

Denna bild tog jag på kvällen i skymningsljus, tur att det är sommar. Tyvärr räckte ljuset inte helt till för att ge färgåtergivning. Jag vred blixten så den slog in från vänster, reflekterat mot vägg och tak så förhoppningsvis lite bättre än om det hade kommit rakt på utan att reflekteras alls. Vad tycker du? Funkar det?

I bakgrunden ser du en sak jag köpte på en secondhand för en längre tid sedan. Jag fastnade för färgerna direkt när jag såg den i deras skyltfönster! När jag kom hem med den upptäckte jag att den gröna och den orange färgen är exakt samma som på vår köksgardin. Olika tider för tillverkning, samma färger. Härligt!

Bonaden med de coola kryddburkarna och så nära blommorna.

Jag fick lite fototips av Madeleine i hennes inlägg om hur hon tänker när hon tar kort. Så nu kan du kila dit och jämföra hennes tips med min hantering. Och så hoppas jag på att jag utvecklas. Annars är det trist värre.

2 kommentarer:

Heléne sa...

Jag har en skärbräda och en kökshandduk med samma mönster som din väggbonad. De är nytillverkade efter gammalt mönster, och inköpta på designtorget. Fast den orangea färgen är utbytt mot en mörkblå.

Anna Eleonor sa...

Å finns det på Designtorget. Den affären finns ju lite här och var. Jag såg metervara med detta mönster i en tygaffär i Göteborg. Vågar man använda skärbrädan när den är så fin?