onsdag 14 juli 2010

Lax med citron och dill

Detta är säkert ett klassiskt recept. Jag återupptäckte det när min syster gjorde denna lax och bjöd mig på. Ett enkelt recept med mycket smak.

Ta det antal laxbitar du vill ha. Lägg i en bunke eller skål. Lägg ner klippt dill och häll över citronsaft. Låt stå en stund.

Stek laxen med lite salt och kanske lite peppar.

Detta är gott till dillkokt potatis och kall sås. Vill du fortsätta på dilltemat kan du röra ihop lite cremefraiche, majonäs, salt och peppar samt citronsaft och blanda sist i klippt dill. Koka morotsslantar och ärtor till så får du lite färg på tallriken.

Dill är i säsong april till och med november enligt aktavara.org. Men om du skördar på eget land har du nog för hela året. Vild lax är i säsong sommar och höst enligt fiskbussen.com. Potatis är en stapelvara i svensk kost. Du väljer vilken sort och vilken odling den kommer ifrån.

Ät och njut!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gott det låter, ska prova någon dag =) Kram jes

Madeleine Berglund sa...

Hej Anna!

Vilka fina blomsterbilder, jag gillar det verkligen. =)

Mmmm, det där laxreceptet låter himlans gott och himlans enkelt att göra. Imorgon ska jag till ett antikvariat i Sigtuna och leta Lottaböcker, hoppas på tur.

Kram kram
Madeleine

Anna Eleonor sa...

Ja vad kul om ni provar att laga denna lax.

Sigtuna verkar vara en mysig stad att besöka på sommaren.

Anna Eleonor sa...

Och tack för de fina orden om blombilderna!