onsdag 14 juli 2010

Mina växter

Jag hade en liten odlingslott men avslutade den och flyttade alla mina perenner till en pallkrage för övervintring och vidare liv. I år tyckte jag det var dags att möblera om och ge de stackars ihopträngda växterna mer plats. Så här såg det ut innan jag satte spaden i lådan.

Stor blåklocka, blå och vit, lupin, praktbetonika och stjärnflocka. Så finns det också smultron, fingerborgsblomma och rödbladig alunrot och en stor gräslök.

I veckan som gick möblerade jag om. De pluttiga växterna och gräslöken fick flytta till en egen pallkrage. Till en pallkrage går det åt dryga 200 liter jord. Pust.


Utflyttade växter i nya kragen och gamla pallkragen

Kvar i gamla kragen blev blåklockorna, lupin, stjärnflockor och smultron. Sommaräng i pallkragerabatt.

Nu hoppas jag att de utflyttade pluttväxterna växer till sig.

Inga kommentarer: