fredag 16 juli 2010

Vem var den skyldige?

Vem var den skyldige (The Murder on the Links) av Agatha Christie (1923) är en tidig deckare med Hercule Poirot. Boken börjar med en tågresa där Hastings möter en ung kvinna som intresserar honom kollosalt. De två kommer att stöta ihop längre fram i boken. När Hastings kommer hem igen till den våning han delar med Poirot undrar den förra om Poirot fått nån intressant post. Och jo, ett brev med en vädjan om att Poirot ska komma till Frankrike, kusten vid Calais, för att hjälpa miljonären P.T Renauld.

När Poirot och Hastings anländer till orten visar det sig att herr Renauld är död, mördad, och har hittats i en grav grävd där det ska bli en golfbunker. Så många underligheter och så få misstänkta. I denna bok tycker jag ändå att Christie varit rätt tydlig med vilka ledtrådar man kan ha nytta av. Däremot är det som vanligt klurigt att få ihop det till en vettig historia. Det är kanske bara Poirot som kan knyta ihop sådana trådar?

I slutet får man förstå att Hastings får ihop det med den intressanta kvinnan. Cinderella, alias Bella, egentligen Dulcia. Hon hette inte Bella men Hastings trodde det.

Mysteriet var helt okej, men boken var trögläst. Vet inte exakt varför...kan inte bara vara att jag minns tv-avsnittet för jag kände inte igen allt. Kanske var det för mycket spring på Hastings....

P.s "Murder on the links" betyder rätt och slätt mord på golfbanan. Tänk vad jag lär mig av att kolla originaltiteln! :)

Inga kommentarer: