måndag 9 augusti 2010

Blåbär i överflöd!

Mitt mål var ju att plocka 2,5 liter blåbär förra veckan. Inräknat de jag fick ihop helgen innan. Tror ni jag fixade det?

Om jag gjorde! Jag plockade en del i skogen nära mitt jobb men det tog ju ändå tid trots att det fanns många och de var stora. Därför lånade jag en bärplockare och testade det redskapet. Visst krävs det lite övning för att få in tekniken. Det är rätt trist att trassla in sig i det grövre riset. Akta er för grenar som skogen släppt från sina kronor. Det gick snabbare, inget snack om saken. När allt var rensat och mätt hade jag lyckats samla ihop 4,4 liter totalt! Det var ett ljuvligt blåbärsställe, en slänt med massor av blåbär. Skönt att kunna gå rätt rakt och arbeta sig uppåt. Det enda jobbiga var att det en ziljard mygg där och de verkade inte förstå att Mygga är otäckt för dom.

Inga kommentarer: