onsdag 6 oktober 2010

Tillbaka från sommarvistet

Nu har mina kära novemberkaktusar fått komma in från sommarvistet på balkongen. Jag fick rådet att inte ge novemberkaktusarna vatten under sommaren. Förutom det nya greppet så brukar de få stå ute på sommaren tills det blir lite kyligt i luften. Nu har de fått komma in och planterats om. Efter att ha blivit putsade så är det bara en som ser döende ut. Det är min äldsta. Kanske är det åldern som tar ut sin rätt? Kanske tålde den inte att flytta?
Omplanterat och klart
Våra två orkidéer fick nytt för rötterna också. Kan det börja blomma om någon gång?! Boken Blommor hemma i kruka och i vas köpte jag på Kupan för 5:- och innehåller grundläggande tips om de absolut vanligaste/enklaste växterna. Där fanns inga tips om orkidéer av den sort som vi har.

Väntan på knopp
Nu hoppas jag att alla växter peppar upp sig och börjar bilda blomknoppar. Novemberkaktusar ska enligt krukväxtboken börja vattnas i oktober, måttligt, och sen när knopparna börjar växa ska man vattna lite mer. Man ska inte flytta på den när knopparna har ploppat fram för då kan de trilla av. Det gör man väl som man vill med. Enligt boken ska man ställa dem så svalt som möjligt från juli-augusti och då inte heller vattna. Då kanske inte balkong i söderläge var det bästa men det går nog. Hoppas jag.

Har du någon krukväxt du gärna vill få gammal?

Inga kommentarer: