torsdag 27 januari 2011

Clara och Malin - två rejäla kvinnor

Jag blir så glad när jag läser hos både Clara och Malin om allt vad de gjort under sina år i bloggvärlden. Har du koll på vad de skapat?

Clara har hängt på nätet i ca fem år. Hon började med en liten blogg som växte och blev populärare. Clara fick frilansuppdrag på en tidning och blev betald bloggare. Clara har föreläst, skrivit debattartiklar, artiklar, fotograferat och gjort radioprogram. Nu är hon på en annan tidning. Hon har gett ut en tidning i eget namn och nu i det senaste skapade hon en webbshop där man kunde beställa en väggalmanacka för år 2011. Dessutom verkar hon insatt i ekonomiskt tänkande. I inlägget om 101 idéer skrev hon följande:
Om tex Lantliv hade en sajt skulle de ju kunna tjäna nya annonspengar på gamla reportage istället för att tjäna några ursliga kronor på de enstaka gamla nummer som någon prenumerant någon gång beställer. Att hela tiden vara uppdaterad och bjuda på ny läsning och inspiration är viktigt och det är där många papperstidningar brister i jämförelse med inredningsbloggar. Jag kollar mina favoritbloggar en gång om dagen eller oftare men detsamma kan jag ju verkligen inte säga om mina favorittidningar!

Malin på Lyckobacken firar tre år på nätet. Hon har målmedvetet arbetat med sin och sin familjs ekologiska vardag och hur hon ska kunna kommunicera alla de möjligheter som finns för oss alla. Lyckobacken har skapat samarbeten med företag och kunnat erbjuda tävlingar där vinster varit produkter ur den ekologiska nischen. Malin har även recenserat en del ekologiska eller må-bra-tjänster så som hårklippning och massage. Och genom att ta reda på hur de på ett bra och lagligt sätt kan ha annonsörer på sin blogg får även deras projekt ekonomiskt stöd.

De är och borde vara källor till inspiration för massor av människor och projekt. Jag tackar dem för att de visar att det går att göra saker man tror på.

UnderbaraClara finner du här.
Malin på Lyckobacken finner du här.

Inga kommentarer: