fredag 15 april 2011

Enkel sås till potatis och tillbehör

Här kommer ett hushållstips du inte klarar dig utan. Jag förstår inte hur jag själv har kunnat vandra kring på vår jord utan att prova detta enkla knep för att göra sås! Tänk dig följande situation: Du kokar potatis och steker nåt att ha till. Men fy vad torrt det blir! Det blir så varje gång du lagar mat, om du inte har en påse såspulver förståss.... Vet du hur du löser dilemmat på ett litet kick?

När potatisen kokat klart lägger du upp den i en skål. Spara vattnet för de ska du göra sås av! Blanda ut mjöl i mjölk. Jag tog en skvätt mjölk och några matskedar mjöl. Lägg i en klick smör i potatisvattnet och låt smälta. Vispa ner en slurk av redningen. Vispa och låt koka upp. Sjud en stund. Smaka av med peppar och soya. Kanske, kanske salt... Hepp! Klart!

Visst var det enkelt?

Sen kan man väl piffa såsen bäst man vill. Lite lingonsylt? Enbär? Persilja? Gelé?

4 kommentarer:

Gunnar sa...

Ja det är ett bra sätt att göra sås som vi också brukar tillämpa.

jes sa...

Oj =) Det var helt nytt för mig att potatisvatten går att göra sås av =) Får kanske prova nån gång =) Vi brukar göra sås av yoghurt eller fil. Det är bara att hälla i typ vad som helst =) Sist hade vi tabasco och kryddor =) Ibland har vi dill och persilja =) Bara att prova sig fram =) Kram jes

Anonym sa...

Tack för detta smidiga och enkla sättet att göra en god sås på!

Dock råkade jag ha för lite salt i såsen :)

Passade utmärkt till helgskinka!

Anonym sa...

Super enkel recept, stort tack! :)