måndag 26 juli 2010

Eskilstuna ur Kents synvinkel

Vill du ta en tur i Eskilstuna i bandets Kents musikaliska fotspår? Jag knåpade ihop en tur för ca ett halvår sedan. Kanske är det någon mer som funderat på att ta en tur för att se vad Kent spelar och sjunger om. Här kommer min tolkning och version.

Gör en spellista med följande låtar:
Ingenting
Håll i mig
Stoppa mig juni (lilla ego)
Järnspöken
Vy från ett luftslott
Spökstad
Vy från ett luftslott
Max 500
Håll i mig
Klåparen
Sverige
Du är ånga
Kallt kaffe

Utökad version: Passagerare

Stopp 1: Hagnesta hill/ Balsta
låtar: Ingenting, Håll i mig, Stoppa mig juni (lilla ego)
Ingenting - "I Hagnesta Hill/blinkar tv-ljusen/Jag gör vad jag kan/Drömmer mig bort/I Hagnesta Hill/bland de identiska husen/Rycker vi till/Reklamen avbryts för sport"

Balsta musikslott - Håll i mig, kan man tänka sig att bandet repade där och från Stoppa mig juni (lilla ego) - "Tar 2:an sitter ensam längst bak/Lilla Ego sitt still/Jag har gått i dina fotspår hela dan/till Hagnesta Hill/Den första snön har fallit allt är halt/och min halsduk blev kvar/på en hållplats/utanför stan…  /Jag samlar allt mitt mod där vid allén/Lilla Ego har rymt"

Stopp 2: St Eskils gymnasium/ Fristadstorget
låtar: Järnspöken, Vy från ett luftslott, Spökstad
St Eskils gymnasium och Fors kyrka, tittar du upp mot bron ser du att den är för järnvägen. Järnspöken - "Dom brände Grönan och skolan står där ensam nu/Cykelställen står tomma än, trots att loven är slut/Dom fäller kastanjeträden i allén framför skolgården" och "Dom gräver i parken och frosten i marken, blir ett försvar/Och vid hörnet av kyrkan där järnvägen går, har dom spärrat av"

Vy från ett luftslott - "Smestans tegelarmar sträcks mot molnen"

Fristadstorget var tydligen en fruktansvärd plats nattetid. Spökstad - "Jag växte upp i en spökstad/där torget blir ett slagfält varje natt"

Om du åker förbi stationshuset kan du spana efter tvåans buss som går till Torshälla. Visst var det någon av kentarna som bodde där?

Stopp 3: Bruksgatan/ Blå
låtar: Vy från ett luftslott, Max 500, Håll i mig

Halva centrum är full av tegelhus som varit fabriker. Troligen låg det någon svartklubb på Bruksgatan och Blå låg i ett hus som man ser när man passerar på Kungsgatan mot Tullgatan, den sista delen av Kungsgatan innan Tullgatan alltså. Där spelade kent innan de var kent, kanske låten Håll i mig.

Stopp 4: Pingvinen vid Parken Zoo
låtar: Klåparen, Sverige

Disco på Pingvinen. Klåparen - "Och så blinkar det till/Gröna, röda, gula ljus/Du var på nålar när du kom/Med ditt insmugglade rus" och "Och så blinkar det till/Och dom tänder alla ljus/Och du var ensam när du kom, nu har magin brunnit ut/Och så släcker dom ner/Alla skyltar alla ljus/Och när parken ligger tom, inser du att din kväll just tagit slut/Och allting är som förut"

Transportlåtar: Du är ånga, Kallt kaffe

När du lyssnar på Du är ånga kan man lätt klämma in Eskilstuna och när du lyssnar på Kallt kaffe kan du använda denna anekdot som publicerats på kent.nu:

Väldigt få av Kents låttexter har fått en förklaring men den 17 september 2006 berättade Jocke vad Kallt kaffe handlar om. Detta skedde i forumet.

”Den är baserad på fyra fotografier på mig och min mamma på vinterpromenad utanför torshälla(lite bortom Torsharg). Jag är typ ett år gammal och har en brun samemössa på mig(alla 70talister vet vad jag menar om det nu finns några kvar här). Dessa foton var också ”omslag” till tidiga demos som jag klippte&klistrade ihop -93/94 Sen sammanföll själva textförfattandet med en period då mina kontaktlinser funkade skitdåligt.
För mycket cigg å sena nätter kanske? Därav ögonen som gör ont. Kände plötsligt för att berätta detta och jag skiter i om ngn tycker att jag förstör låten.”
Och vid spelningen på Strömsholmen, hmm, var det 2008?, så berättade Jocke Berg att de bodde i de pastellfärgade husen vid järnvägsstationen vid denna "kontaktlinstid".


Extra stopp: "Stadshotellet" i hörnet av Nybrogatan och Hamngatan
låt: Passageraren

Vilka låtar och kopplingar saknar du?

Inga kommentarer: