måndag 6 september 2010

Betat av i laga-högen

När jag gjorde första inlägget om att lappa och laga så tror jag att jag nämnde att det fanns fler saker att ordna till. Var det så? Går och kollar.

Jo visst nämnde jag det. Läs här om du undrar vad jag paratar om samt total beskrivning på metoden att laga slithål och dylikt.

I helgen betade jag av några projekt. Det första var att dela en större handduk, modell duschhandduk, i fyra delar och fålla kanterna samt sy dit hängare. Dessa nya handdukar ska till sambons garage. Med detta projekt lärde jag mig att använda storlek 90 på symaskinsnålen. Den smalare som satt i när jag började blev så olyckligt krokig.

Sen hade jag tänkt sy ett par trosor men det blev inte så. I stället tog jag fram en trotjänare till tygkasse som lagts åt sidan efter en rejäl söndertrasning. På två ställen hade tyget repat upp sig vid söm.

Vi talar om sladdriga varptrådar och obefintlig kastad kant.

Aha!, tänkte jag. Nu ska quickstopp-metoden få bevisa sig!

Jag sprättade upp sömmar så jag kunde arbeta med kassen, klippte till en bit tyg att lägga bakom trådarna och nålade fast. Sen sydde jag fram och tillbaka över trådarna med en sytråd i nära färg. Från att ha sett ut som en tygkasse färdig för sopen så ser den nu ut som en lappad trotjänare. Och det syns inte så förfärligt mycket, tycker jag. Nu får den hänga med på veckohandlingen igen. Så ge inte upp en tygkasse i första taget.

Lagningsfrenesin avslutades med att jag sydde igen en dunkudde som spruckit i sömmen samt att jag sydde ihop en söm på ett par ulltofflor. Högen har minskat lite i alla fall.

Har du något tips gällande att ta hand om saker?

Inga kommentarer: