tisdag 21 december 2010

Om kritik av "verklighetsbilder"

Jag läste hos UnderbaraClara om kritik mot bloggare som bygger upp låtsasvärldar.
"En vanlig kritik mot bloggare av alla slag är att vi bygger upp låtsasvärldar på nätet. Att vi likt inredningsmagasin ger illusionen av perfekta liv som sedan skapar press på andra att också leva upp till. Så är det säkert delvis."

Jag tror det är viktigt med sådana här paustaganden på en blogg. För det låter så enkelt att säga: att det får man väl förstå att en bloggare inte skriver om allt i sitt liv. Tyvärr är inte människan helt perfekt och vi påverkas nog mycket mer än vad vi tror. Kanske undermedvetet och trots att vi på ett logiskt plan förstår så mycket.

Kritk mot låtsasvärldar förekommer dock inte bara mot bloggare och deras bloggar. Jag minns att de på radion diskuterade tv-serier. Att tv-serier med kvinnor i huvudrollen som advokat och läkare var så många att tittarna kunde tro att den verkliga arbetsmarknaden var mer jämställd än den egentligen är. Att det skulle kunna leda till att folk tror att vi är klara nu, behöver inte kämpa mer. Förmodligen nämndes även den amerikanska serien med en kvinna som president i samma veva.

Modebranschen får med jämna mellanrum kritik för de förljugna modebilderna vi ser i tidningar, på nätet och på annonspelare i sta'n.

Det är viktigt att man får kritisera. Det kan lyfta fram att det vi ser inte är den enda sanningen. Sen om det gäller en blogg, tv-serie eller en modebild... Och kanske är det viktigt att t.ex. en bloggare ibland påminner sina läsare om varför vi ser en viss bild av verkligheten. Det kanske inte framgår i varenda inlägg hos tidigare nämnda UnderbaraClara att hon arbetar och tar betalt för saker vi ser på hennes blogg. Vi vet inte vilka bilder hon tar för att hon vill visa oss något fint eller vilka som används i ett reportage eller annat projekt hon faktiskt tjänar pengar på. Det hjälper inte att hennes blogg ligger på en tidning, http://www.vk.se/, eller att hon under rubriken Om Clara berättar exakt vad hon jobbar med.

Jag vet att bloggare inte beskriver hela sitt liv, att modebilder är retuscherade och att arbetsmarknaden fortfarande är delad och att det finns löneskillnader. Men jag kan ändå ibland upptäcka att jag trasslat in mig i tankar som talar om för mig hur, vad och när jag borde göra saker eller hur jag ska se ut. Vi lever ju i en värld där intryck strömmar mot oss. Att bli helt opåverkad av sådant verkar en omöjlighet. De krav vi människor bär med oss på oss själva är inte skapade helt ur tomma intet i vår hjärna utan i synergi med omvärlden.

Vad säger du?

Länkar
Äkta eller falsk? UnderbaraClara
Hur påverkar tv-serierna våra könsroller? DN

5 kommentarer:

Linda sa...

så sant så sant. sett massor av bloggar som ger sken av perfektion...
Men vad är perfektion eg??

jaja=)
alla har sina fel och brister.

God jul Anna!!
Kram

Madeleine Berglund sa...

Hej!
Tack, jag vill önska dig en God Jul och Gott Nytt år!!!
Vi hörs av närmare efter ledigheten med bloggsnack och annat som vi kan ventilera om. Det ser jag fram emot. =D

Ja, alltså vad ska jag säga. Jag läste Claras inlägg om det där. Jag blir inte stressad av den "perfekta världen" ett dugg. Den inspirerar mig och väcker en kreativitet i mig. Alla duktiga bloggare som är så häftiga!

Det är mycket jag inte skriver om men jag försöker också tala om när det går åt helvete med bakningen, att jag är trött, att jag inte orkar osv. Det är bara ärligt och genuint att till viss del visa upp den sidan tycker jag.

Kram kram
Madde

jes sa...

Bra inlägg. Kram jes

Madeleine Berglund sa...

Ja, hihi, man har ju en tendens att tänka blogg mest hela tiden, haha. Kram Madde

Gunnar sa...

Hej

Du har rätt i att man hålla isär verklighet o fiction. Men jag har märkt att kontakter på nätet leder till att man också kan träffas i verkligheten. Det har jag många exempel på o det är alltid lika trevligt.

Önskar Dig ett Gott Nytt År 2011 !