lördag 25 februari 2012

Coraline av Neil Gaiman - bok och film

Jag har läst Coraline och det var en härlig bok. Läskig och fylld av humoristiska ordvändningar. Den unga Coraline blir ensam i en mystisk värld och får lösa diverse problem med sin egen list och med viss hjälp av en katt. Boken räknas som barn- och ungdomsbok och fungerar från ungefär 12 år. Coraline hittar en dörr som leder in i en spegelvärld av hennes egen. Där finns hennes andra mamma och hennes andra pappa. Det mesta ser likadant ut fast föräldrarna har knappögon och Coraline upptäcker vissa knepiga saker...

Filmen Coraline är fantastisk med sina animeringar, dockor som fått liv och allt vad det nu kan heta i sådan filmteknik som lägger ihop bild på bild och skapar rörlig bild. Jag uppfattar inte den humor jag hittar i boken. Filmens stora minus är att manusskaparna klämt in en pojke som blir någon slags riddare. I slutet av boken är Coraline mycket listig och räknar ut hur hon ska vinna och hon fixar det också. I filmen kommer pojken som en riddare och slår ner filmens skurk. Bu!

Boken är tipp topp med en intressant handling och roligt språk och jag rekommenderar den gärna. Filmen är tipp topp som konstverk men jag blev ledsen över att Coraline inte fick bli sin egen hjälte.

Boken och filmen har recenserats av massor av människor. Boken verkar svår att få tag på i svensk översättning men bibliotek har den säkert. Kolla lite här och där. Imdb.com har intressanta bilder om filmen.

2 kommentarer:

Madeleine Berglund sa...

Hej Anna! Jaså har ni rivit och haft er på väven som nu verkar vara ett minne blott. Hihi. Vad kul! Skönt att en målare fixar grunden så att ni kan rolla sedan. Undrar vad det blir för färg, hmm.. ;)

Mariefred är för övrigt en underbar plats tycker jag. Då blir du ju granne med Leilia som bor där. Hälsa henne! ;)

Jag tackar så mycket för dina ord om mina bilder. Blir så glad. Tack!

Kram Madeleine

Gunnar sa...

Jag har sett den filmen men inte läst nån bok. Som jag minns den var den riktigt bra.