torsdag 5 juli 2012

Ängen i väster

Jag visade ju för en tid sedan utsikten från vårt västerfönster. Där finns en yta som såg ut som en äng. Jag frågade hyresvärden om han skulle göra äng där. Han undrade vad jag menade men berättade att han brukade köra över ytan med trimmer och på våren elda/svedja ytan.
- Men du får gärna slå med lie där om du vill.

Jag sa att det ska jag nog göra.... Efter ett telefonsamtal med en person som kan slå med lie betydligt mer än jag kom vi överens om att personen skulle komma hit och låta mig prova på.

Här kan du titta hur det såg ut innan: Ljusa junikvällar - härligt!

Det tog nästan en dag. Vi började strax efter nio och var klara runt 15-tiden om jag minns rätt. Vi kollade inte så noga på klockan eftersom det är sommar och lediga dagar. Självklart hade vi lunchpaus vilket för vår del innebar en resa in till staden en sväng och en evig väntan på fryst mat som tinade i micron. Allra mest var det den andra personen som slog av ängen. Jag räfsade mest.

Det var väldigt svårt att slå med lie. Det var en kort lie som ägaren kallade busklie/röjlie. Lite lyckades jag i alla fall slå av. Vi lämnade några öar med blåklockor, bortsnejlika och prästkragar. Lite blommor att plocka är ju fint att ha. Det är säkert inte den prydligaste ängen men herrejösses lite får väl ett par nybörjare ursäktas.

Har du slagit med lie? Har du några tips? Ska jag leta rätt på en lie? Köpa en? Har du några tips om att sköta en äng?

Inga kommentarer: